Wprowadzanie aktów notarialnych |
Początek Poprzedni Następny |
W celu rejestracji w Repertorium A nowego aktu notarialnego należy w oknie głównym programu kliknąć przycisk
Okno, w którym dokonuje się rejestracji czynności notarialnej (w tym przypadku aktu notarialnego), składa się z dwóch elementów tj. paska z przyciskami oraz zestawu zakładek, w których znajdują się pola pozwalające na opisanie rejestrowanego aktu notarialnego (czynności notarialnej) w Repertorium A. Z poziomu aktu notarialnego istnieje możliwość tworzenia wniosków wieczystoksięgowych. Przycisk Zmiana statusu pozwala na zmianę aktu notarialnego w "zwykłą" czynność notarialną. 1. Pasek z przyciskami jest stałym elementem okna: a. Nowy - kliknięcie tego przycisku pozwala wybrać rodzaj nowo tworzonej czynności notarialnej. b. Zapisz - kliknięcie tego przycisku umożliwia zapisanie wprowadzonych danych oraz odłożenie rejestrowanego aktu notarialnego do katalogu W przygotowaniu bez natychmiastowej rejestracji w Repertorium A; c. Zatwierdź - kliknięcie tego przycisku pozwala na natychmiastową rejestrację aktu notarialnego (czynności notarialnej) w Repertorium A. Akt notarialny może być zarejestrowany, gdy zostaną wprowadzone następujące składniki aktu: Strony, Opłaty, MS - Not 24. W przypadku braku wymaganych danych program przypomina o konieczności ich uzupełnienia; d. Edycja - kliknięcie tego przycisku pozwala na dokonanie zmian lub uzupełnienie brakujących danych w już zapisanym akcie notarialnym (czynności notarialnej); e. Anuluj - kliknięcie tego przycisku kasuje wprowadzone dane i zamyka okno, co poprzedzone jest zawsze informacją o możliwości zapisania danych; f. Strzałki (w górę, w dół) - kliknięcie przycisku pozwala na wyświetlenie w bieżącym oknie danych poprzedniego (w górę) lub następnego (w dół) aktu notarialnego (czynności notarialnej); g. Lex - kliknięcie tego przycisku uruchamia System Informacji Prawnej LEX, jeśli jest on zainstalowany; h. Wyjście - kliknięcie tego przycisku zamyka okno, co poprzedzone jest zawsze informacją o możliwości zapisania zmienionych lub wprowadzonych nowych danych; 2. Zakładka Dane podstawowe - tutaj zgromadzone są podstawowe informacje opisujące rejestrowany akt notarialny (czynność notarialną).
3. Zakładka Strony czynności to zestaw danych umożliwiający przyporządkowanie stron stawających w rejestrowanym akcie notarialnym (czynności notarialnej). Po lewej stronie okna znajduje się Słownik stron, który jest bazą naszych dotychczasowych klientów oraz instytucji, jak również pozwala na zarejestrowanie nowych. Po prawej stronie znajduje się tabela, w której wyświetlone zostaną w formie listy strony stawające do rejestrowanej czynności notarialnej, których kolejność powinna odpowiadać zapisowi w akcie notarialnym.
Panel Słownik stron umożliwia tworzenie, wyszukiwanie oraz przyporządkowywanie stron do aktu notarialnego: a. b. c. d. e. Szukaj – w tym polu wprowadza się tekst, który posłuży do wyszukania strony lub instytucji wg następujących kryteriów: · nazwisko, imię, nazwa; · numer NIP; · miasto; · ulica; Na przykład chcąc znaleźć stronę „Kowalski" można, wprowadzić tekst „kow", a wtedy zostaną wyświetlone wszystkie strony, których nazwa zawiera tekst „kow". Aby zwiększyć precyzję i szybkość wyszukiwania, można łączyć wyrazy znakiem „+" Na przykład wprowadzając treść: „sąd+wrocław" program wyświetli wszystkie sądy we Wrocławiu; W panelu Wybrane strony do czynności znajdują się strony związane z aktem notarialnym. Strony są zaprezentowane w postaci drzewa, w którym gałęzie podrzędne reprezentują mocodawców/pełnomocników przyporządkowanych do danej strony. W definicji mocodawców/pełnomocników można zaznaczyć opcję W def. strony, dzięki czemu podczas zapisu danych aktu notarialnego strony, które będą posiadały zaznaczoną tę opcję zostaną zdefiniowane jako domyślni pełnomocnicy/mocodawcy dla strony do której zostali przyporządkowani. Dalej znajdują się pola określające charakter strony w jakiej występuje w tworzonym akcie notarialnym; są dostępne do zaznaczenia 3 opcje:
Najczęściej wyboru dokonuje się w ten sposób, że wydających dyspozycję wybiera się jako stronę nadrzędną, natomiast stronę w imieniu której jest wydawana dyspozycja jako podrzędną. Można jednak również zrobić to odwrotnie. Należy pamiętać jednak o zasadzie, że do wydruku repertorium trafią strony nadrzędne wraz z opisem przedstawicielstwa. Z panelem tym związane są następujące opcje:
4. Zakładka Opłaty umożliwia wprowadzanie danych dotyczących opłat związanych z rejestrowanym aktem notarialnym (czynnością notarialną).
Poszczególne opłaty związane z rejestrowaną umową notarialną przedstawione są w postaci kolejnych zestawów. Jeden zestaw grupuje komplet opłat notarialnych. W przypadku założenia kolejnego zestawu opłat zostaje wyświetlony opis Zestaw, gdzie można wybrać numer zestawu, którego dane mają się pojawić poniżej lub też za pomocą przycisków
Powyższe okno służy do wyboru podatników, którzy płacą podatek. W kolumnach Województwo, Powiat, Gmina wprowadzane są dane istotne w przypadku wydruku rejestru podatku w ramach Zestawienia wg gmin (dane te mogą być różne od miejsca położenia nieruchomości, a wynikają z miejsca zamieszkania podatnika), załączenie opcji w kolumnie Zestawienie wg gmin służy do określenia, dane którego podatnika będą brane pod uwagę w trakcie tworzenia zestawienia wg gmin;
m. Podatek od czynności cywilnoprawnych - wartość podatku od czynności cywilno-prawnych występująca w rejestrowanym akcie notarialnym. W momencie, gdy w polu Procent podatku zostanie wprowadzona wielkość procentowa podatku, wynik pojawi się automatycznie; n. Procent podatku - wielkość procentowa pobranego podatku od czynności cywilno-prawnych. Dane należy wprowadzić bez wpisywania znaku %; o. Um. kap. - pozwala określić czy wartość podatku PCC będzie dodawana do pola "Podatek pobrany od umowy spółki kapitałowej i jej zmiany" na deklaracji PCC2; p. Rejestr podatku od czynności cywilnoprawnych - zaznaczenie tego pola powoduje wprowadzenie rejestrowanego aktu notarialnego do Rejestru podatku od czynności cywilno-prawnych dla Urzędu Skarbowego. Jeżeli w polu Podatek pojawi się jakaś wartość, pole to zaznacza się automatycznie; q. Podst. pr. - podstawa prawna niepobranego podatku, wypełniana w sytuacji, kiedy zaznaczono opcję Rejestr podatku od czynności cywilnoprawnych i nie wprowadzono wartości Podatku od czynności cywilnoprawnych. Kliknięcie na "..." otwiera okno Teksty, z którego można wybrać lub zdefiniować teksty stanowiące opis podstawy prawnej; r. Podatnik - pole pozwalające na wybór strony podlegającej zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych; s. Podatek wg: pozwala wprost określić na podstawie czego będzie określone miejsce opłaty podatku PCC; t. Podatek na rzecz gmin wg Urzędu Skarbowego - umożliwia wskazanie gminy wg Urzędu Skarbowego, do którego ma zostać przekazany podatek PCC; u. Kod terytorialny, Województwo, Powiat, Gmina, Miejsc. (Miejsce położenia nieruchomości) - pola pozwalające na opisanie miejsca położenia nieruchomości będącej przedmiotem rejestrowanego aktu notarialnego. Pole kod terytorialny umożliwa wyświetlenie okna ze słownikiem kodów terytorialnych ułatwiających wybór miejsca położenia nieruchomości; w. Wynagrodzenie notariusza - wartość taksy notarialnej netto występująca w rejestrowanym zestawie opłat aktu notarialnego; v. Ilość stron - jeżeli wynagrodzenie uzależnione jest od ilości stron w dokumencie, wystarczy wpisać ilość, aby program wyliczył taksę notarialną netto i wynik pojawi się w polu Netto; x. Stawka - pole wyboru pozwalające na wybranie z listy wysokości podatku VAT od taksy notarialnej występującej w rejestrowanym zestawie opłat aktu notarialnego; y. VAT - wartość podatku VAT od taksy notarialnej występująca w rejestrowanym zestawie opłat aktu notarialnego; z. Brutto - wartość taksy notarialnej brutto występująca w rejestrowanym zestawie opłat aktu notarialnego; aa. Rejestr opłaty skarbowej - zaznaczenie tego pola powoduje wprowadzenie rejestrowanego aktu notarialnego (czynności notarialnej) do Rejestru opłaty skarbowej; ab. Opłata sądowa - wartość pobranej opłaty sądowej; ac. Zwolnienie z opłaty sądowej - zaznaczenie tego pola powoduje wprowadzenie rejestrowanego aktu notarialnego do Ewidencji opłat sądowych od wniosków o wpis do księgi wieczystej, mimo braku wartości w polu Opłata z jednoczesnym uaktywnieniem pola Uwagi do opłaty sądowej, w którym należy opisać podstawę zwolnienia z opłaty sądowej; ad. Strona opłaty sądowej - jest to pole wyboru pozwalające wskazać z listy Stronę ponoszącą koszty opłaty sądowej. W przypadku, gdy opłata rozkłada się na więcej niż jedną Stronę, należy opisać to w polu Uwagi do opłaty sądowej; ae. Sąd rejonowy – pole, w którym wyświetlany jest wybrany sąd. Wyboru sądu dokonujemy poprzez kliknięcie myszą na przycisk przycisk af. Nr księgi wieczystej - numer księgi wieczystej, której dotyczy opłata sądowa, przycisk ag. Uwagi do opłaty sądowej – aktywne, jeżeli w polu Opłata wprowadzona zostanie wartość lub po zaznaczeniu pola Zwolnienie z opłaty sądowej; ah. Opłata za odpis KW - wartość opłaty za odpis do Ksiąg Wieczystych; ai. Opłata za wpis do Rejestru Spadkowego - wartość opłaty za wpis do Rejestru Spadkowego, która może być zdefiniowana w parametrach programu; użycie przycisku Dodaj pozwoli na przeniesienie wartości domyślnej z parametrów; aj. Zestaw opłat razem - łączna wartość wszystkich opłat występująca w rejestrowanym zestawie opłat aktu notarialnego; ak. Opłaty razem - łączna wartość wszystkich zestawów opłat występująca w rejestrowanym akcie notarialnym;
Na zakładce tej są wyświetlane wypisy, które były sporządzone dla danego aktu notarialnego. Istnieje również możliwość założenia wypisów, które mają zostać zdefiniowane równocześnie z tworzonym aktem - służy do tego przycisk Dodaj wypisy, po kliknięciu na który zostanie wyświetlone okno Wypisy seryjne do aktu notarialnego (ilustracja poniżej). Przycisk Zmiana przyporządkowania wypisów pozwala na przyporządkowanie danego wypisu do innego aktu notarialnego. Przycisk Usuń pozwala usunąć wypisy - ale tylko takie, które nie zostały jeszcze zatwierdzone. Przycisk Otwórz umożliwia otwarcie w oknie czynności notarialnej wybranego wypisu. Po otwarciu takiego wypisu staje się możliwa nawigacja pomiędzy otwieranymi czynnościami notarialnymi (realizowana za pomocą przycisków Wstecz, Dalej).
5. Załączanie plików do aktu notarialnego
Dla zapisanej czynności notarialnej (zapisanego aktu notarialnego) jest dostępna zakładka Dodatkowe pliki, na której można podejrzeć ewentualnie dodać pliki przypisane do tej czynności (tego aktu). Aby załączyć do czynności notarialnej nowy plik należy skorzystać z przycisku Dodaj pliki. Lista wyboru Widok pozwala na zmianę widoku listy dodanych plików. UWAGA: Dodawanie dodatkowych plików będzie możliwe o ile będzie prawidłowo podany Katalog dokumentów zarejestrowanych w parametrach programu.
7. Powiązania - zakładka dzięki której można zdefiniować powiązania zachodzące pomiędzy czynnościami notarialnymi Przycisk Nowe powiązanie pozwala na wybór czynności dotyczącej zdefiniowanie powiązania. Przycisk Usuń powiązanie umożliwia usunięcie wybranego powiązania. Przycisk Otwórz czynność pozwala na otwarcie czynności widocznej na liście powiązań.
8. Płatności i Faktury - zakładki te pozwalają na podgląd oraz modyfikacje płatności oraz faktur skojarzonych z aktem notarialnym;
9. Rejestracja aktu notarialnego, który jest w przygotowaniu. Należy go zaznaczyć w tabeli z danymi. Jeżeli chcemy zatwierdzić kilka aktów jednocześnie, należy na nie klikać lewym przyciskiem myszy, jednocześnie przytrzymując klawisz <Ctrl>; można też kliknąć myszą na pierwszej zatwierdzanej czynności i przytrzymując klawisz <SHIFT> na klawiaturze naciskać klawisz ze strzałką w dół. Rejestracja odbywa się poprzez wybór z paska narzędzi funkcji Dane/Zatwierdź akty. Po wyborze tej opcji, jeśli akt jest poprawnie przygotowany, pojawi się okno Przygotowanie opłaty.
|